Bramy miejskie są istotnym elementem krajobrazu miejskiego w wielu miejscowosciach Pomorza.  Brama miejska obok baszt i czatowni stanowiła system obronny miasta. Bramy miejskie stanowiły punkt kontrolny u wjazdu do miasta otoczonego murami. Bramy umożliwiały przejazd pojazdów, towarów i zwierząt. Oto historia powstania kilku bram miejskich.

Darłowo. Brama Wysoka
XIV wieczna brama, zwana też Bramą Kamienną lub Murowaną. Jedyna z trzech bram, która ocalała do dziś. Wraz z pozostałymi bramami i z 1500 m murem stanowiła obwarowania miejskie. Budowla czterokondygnacyjna, zwieńczona czterospadowym, namiotowym dachem krytym dachówką.

 

 

Obecny wygląd zawdzięcza remontowi przeprowadzonemu w 1732 roku. Datę tęuwieczniono za pomocą żelaznych prętów na elewacji zachodniej. Z bramy straże obserwowały miasto i okolice oraz alarmowały w przypadku pożaru lub innego niebezpieczeństwa.

Sławno. Brama Koszalińska
Brama obecnie jest budowlą wolnostojącą w południowej części miasta. Budynek założony na planie prostokoąta murowany z cegły ceramicznej pełnej. Otwór przejazdu zamknięty jest ostrym łukiem. Otwory strzelnicze przebudowano na otwory okienne. W ścianach znajdują się otwory otwory maculcowe, czyli ślady po belkach rusztowania (maculcach). Pierwotnie dach był dwuspadowy. W XVIII/XIX wieku dach przebudowano na namiotowy, kryty dachówką. W I połowie XVIII wieku przeprowadzono remont na potrzeby garnizonu wojskowego, a stojące w pobliżu bramy czatownie adaptowano na cele mieszkaniowe. Na początku XIX wieku przeprowadzono remont bramy i przeznaczono ją na potrzeby organizacji młodzieżowych. 

Sławno. Brama Słupska
Brama jest obecnie budowlą wolnostojącą w pobliżu mostu na Moszczenicy. Elewacja wschodnia z trzema blendami oraz elewacja zachodnia z dwoma blendami, zakończonymi ostrołukowo. Otwory strzelnicze przebudowano na otwory okienne. W I połowie XVIII wieku przeprowadzono remont na potrzeby garnizonu wojskowego. Na początku XIX wieku adaptowano na potrzeby warsztatu wojskowego. W późniejszym czasie służyła jako magazyn.

Szczecin. Brama Królewska
Brama została zbudowana w stylu barokowym w latach 1725-1727 wg projektu G. C. van Wallrawe. Pierwotnie nosiła nazwę Brama Anklamska, a następnie Brama Nakielska. Wchodziła w skład systemu pruskich fortyfikacji Szczecina i łączyła w sobie funkcje militarne z dekoracyjnymi. Brama ozdobiona jest rzeźbami dłuta Bartholome Damarta: figury mitologiczne Marsa i Herkulesa, skrępowanych więźniów, emblematy, trofea, orzeł pruski, złota korona królewska i inne ozdoby. Na zachodniej elewacji 30 czerwca 1999 roku odsłonięto tablicę z brązu poświęconą pamięci więźnia twierdzy szczecińskiej w 1833 roku gen. Dezyderego Chłapowskiego. Obecnie w Bramie Królewskiej znajduje się kawiarnia.

Szczecin. Brama Portowa
Brama została zbudowana w stylu barokowym w latach 1725-1727 wg projektu Gerharda Corneliusa van Wallrawe. Pierwotnie nosiła nazwę Brama Brandenburska, a następnie Brama Berlińska. Po jej wybudowaniu rozebrano Bramę Nową, która zastąpiła zniszczoną w czasie oblężenia miasta przez wojska brandenburskie w 1659 roku Bramę Passawską. Wchodziła w skład systemu pruskich fortyfikacji Szczecina. Brama ozdobiona jest rzeźbami dłuta Bartholome Damarta na elewacji zachodniej i Meyera na elewacji wschodniej. Na zewnętrznej ścianie bramy w dolnej jej części znajdują się dwie toskańskie półkolumny, a nad nimi umieszczono tarczę z monogramem króla Fryderyka Wilhelma I, który ufundował budowę obiektu. Tablica ze złoconym napisem w języku łacińskim informuje o prawach Brandenburgii do Pomorza i Szczecina. W 1719 roku Fryderyk Wilhelm I kupił Szczecin od Szwedów za dwa miliony talarów. 
6 czerwca 1873 roku władze Szczecina podjęły decyzję o likwidacji obwarowań z bramami, ale dzięki staraniom Hugo Lemcke brama ocalała. W 1892 roku przejazd od strony wschodniej zamknięto i ogrodzono żelaznym płotem. W okresie 1902-1932 przed bramą stała fontanna. W czasie II wojny światowej w obawie przed zniszczeniem zdemontowano zdobienia bramy i ukryto w Lesie Arkońskim. Zdobienia te odnaleziono dopiero w 1957 roku i z powrotem zamontowano na bramie. Obecnie w Bramie Portowej znajduje się sklep z wyrobami artystycznymi Cepelia.
Bramy Koszalina 
W latach 1291-1310 wybudowano dookoła miasta nowe, murowane mury warowne. Mury miały 1560 metrów długości i ponad 7 wysokości. Na murach znajdowało się 46 baszt – czatowni otwartych od strony miasta. Ponadto była wieża więzienna i prochowa. Te solidne obwarowania wzmocnione były jeszcze zewnętrzną głęboką fosą. Do miasta można było się dostać jedną z trzech bram: Młyńską – od północy, Nową – od zachodu i Wysoką od południa.

 

Więcej na temat historii miast Pomorza znaleźć można w naszym serwisie partnerskim http://www.ipomorze.pl/

  • darowo brama 3darowo brama 3
  • Darowo brama miejskaDarowo brama miejska
  • brama Darowo 2brama Darowo 2
  • brama portowa szczecinbrama portowa szczecin
  • 400px-Lubinius_grafika_Koszalin400px-Lubinius_grafika_Koszalin
  • sawno brama 2sawno brama 2
  • sawno brama 3sawno brama 3
  • sawno brama supskasawno brama supska
  • sawno bramasawno brama
  • szczecin brama krlewska 2szczecin brama krlewska 2
  • szczecin brama krlewskaszczecin brama krlewska

 

Dodaj Temat

 reklama balticbd

calidozaworarka

kuncerokladka1a

 

folkfestiwal

polanareklama1

 technikumwkarlinie1a

 

lechbudholenderska1

 

inwestbohwawy

banerekfotowoltaika210x240px3

 

 

balticinfopl

 

dermalogicalogo1


logonieruchomosci ew1

logopraxis

uniastrzelnicabanerek1pamprofil

 

4mobile

banerbogurscy
 banerek1
logo just
 
MAPA STRON I II
stat4u