Rozmowa z Moniką Sterczyńską z Katedry Procesów i Urządzeń Przemysłu Spożywczego Politechniki Koszalińskiej

-Jak powinno wyglądać prawidłowe odżywianie się, dieta?

-Każdy organizm potrzebuje pewnych składników odżywczych. To codzienna porcja dostarczanej energii, składników odżywczych i witamin wraz z pożywieniem zapewnia prawidłowy rozwój i zdrowie naszego organizmu. W zależności od płci, wieku, masy ciała, trybu życia czy chorób nasz organizm wymaga nieco innego potraktowania w doborze dostarczonych do niego składników odżywczych, a szczególnie w ich ilości.

Nie da się w kilku zdaniach przedstawić wszystkich aspektów oraz zasad prawidłowego odżywiania się. Dietetycy mają nie raz twardy orzech do zgryzienia, ponieważ nie ma jednego i tego samego dla wszystkich codziennego jadłospisu, który zaspokoiłby w pełni potrzeby każdego organizmu niezależnie od jego funkcjonowania.
- Czym jest tzw. piramida żywieniowa?
- W piramidzie tej wyszczególnione są produkty (odpowiednio w zalecanej ilości i krotności ich spożywania) takie jak: produkty zbożowe, które powinny być głównym źródłem energii, warzywa i owoce, mleko i produkty mleczne (w nieco mniejszej ilości), mięso (spożywane z umiarem), ryby i rośliny strączkowe, a także płyny przede wszystkim woda. Należy ograniczać spożycie tłuszczów, zwłaszcza zwierzęcych, cukru i słodyczy oraz soli. Naukowcy sugerują stosowanie regularnie 5 małych posiłków dziennie (I śniadanie, II śniadanie, obiad, podwieczorek, kolacja). Zasadą tego jest głownie jeść często, mało i odżywczo. Ostatni posiłek powinien być spożyty nie później niż 3 godziny przed snem.
- Czy w codziennej diecie powinien występować chleb?

- Tak, chociaż w dzisiejszych czasach niejedzenie chleba jest modne z racji powszechnie występującej opinii, że produkt ten tuczy. Z roku na rok spada procent ilości spożywanego chleba, za to walka z otyłością trwa nadal, a nawet ilość osób otyłych, nie tylko w Polsce, znacznie wzrosła. Jedzenie chleba w umiarkowanej ilości nie powoduje przyrostu tkanki tłuszczowej, ponieważ: zmniejsza uczucie głodu, zmniejsza potrzebę jedzenia tłuszczu, nawet jasny chleb mieszany dostarcza więcej błonnika pokarmowego niż owoce i warzywa. Chleb zawiera wszystkie niezbędne składniki energetyczne, budulcowe i regulujące. Głównym składnikiem mąki i chleba jest skrobia, która w dużej mierze odpowiedzialna jest za odżywianie komórek nerwowych mózgu. Bardzo ważny jest dobór odpowiedniego pieczywa i jego spożywana ilość.
 - Zatem jakiego rodzaju i w jakich ilościach?

- Pieczywo to grupa produktów o bardzo zróżnicowanym asortymencie. Całodzienna racja pokarmowa poszczególnych grup u zdrowego człowieka powinna dzielić się na: 65% mieszanego pieczywa (żytnio – pszenne lub jasne pieczywo żytnie), 20% jasnego pieczywa pszennego oraz 15% - ciemnego (razowego) - pieczywo pszenne lub żytnie. Należałoby podkreślić, iż kaloryczność pieczywa i jego skład chemiczny zależą od rodzaju i wyciągu mąki użytej do wypieku, a także od stosowanych podczas produkcji dodatków. I tu należy zwrócić szczególną uwagę na fakt, iż nie zawsze ciemne pieczywo jest razowe, a można doszukać się w jego składzie karmel, melasę lub ciemny syrop słodowy.
Chleb żytni jest uboższy w białko w porównaniu z chlebem pszennym, ale białko to ma wyższą wartość biologiczną. Warto zaznaczyć, że w pieczywie jest bardzo zróżnicowana zawartość soli. Produkty zbożowe o średnim indeksie glikemicznym to głównie chleb z ziarnami, otrębami, chleb żytni, płatki owsiane, kasza manna, gryczana, kuskus, biały ryż. Zaleca się unikanie spożywania produktów zbożowych o wysokim indeksie glikemicznym takich jak: pieczywo półcukiernicze, słodkie pieczywo pszenne z białej mąki, płatki kukurydziane, kasza jaglana.

-Jakie są najczęstsze błędy żywieniowe Polaków?

- Podstawowym błędem jest przede wszystkim codzienna, niezbilansowana dieta (większa lub mniejsza ilość dostarczanej energii w porównaniu do jej spalania w ciągu dnia), niedostarczająca odpowiednich składników odżywczych, ale także niedożywianie się, czy nadmiar spożywanych posiłków i ich zła jakość. Należy unikać produktów wysoce przetworzonych, czy tych zawierających znaczne ilości konserwantów. Złe nawyki żywieniowe, już w niedługim okresie stosowania, stają się przyczyną występowania wielu chorób np.: próchnicy zębów, cukrzycy, miażdżycy, chorób serca i naczyń krwionośnych, otyłości, nadciśnienia tętniczego, anoreksji czy bulimii.

- Jaki posiłek jest najważniejszy w ciągu dnia?

- Oczywiście najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia jest pierwsze śniadanie, które powinno zawierać 25-30% dostarczanej energii. Jest ono pierwszym posiłkiem spożywanym przez człowieka po dłuższej przerwie. Śniadanie dostarcza nam energię na cały dzień, który niejednokrotnie związany jest z dużymi wydatkami energetycznymi, zarówno u ludzi pracujących umysłowo czy fizycznie. Posiłek ten przede wszystkim powinien być pełnowartościowy. W jego skład mogą wchodzić produkty takie, jak: płatki, mleko, pieczywo mieszane, sery, jaja, masło, wędliny, owoce i warzywa. Natomiast drugim najważniejszym posiłkiem dnia jest obiad. Na talerzu powinny się naleźć produkty dostarczające białko (np. mięso, ryby, jaja, mleko, sery), ziemniaki lub produkty pochodzenia zbożowego (np. kasze, makarony), ewentualnie nasiona roślin strączkowych, warzywa i owoce w postaci gotowanej oraz surowej (surówki). 

Dodaj Temat

 reklama balticbd

calidozaworarka

polanareklama1

 

lechbudholenderska1

 

inwestbohwawy

banerekfotowoltaika210x240px3

 

 

balticinfopl

 

dermalogicalogo1


logonieruchomosci ew1

logopraxis

pamprofil

 

4mobile

banerbogurscy
 banerek1
logo just
 
MAPA STRON I II
stat4u