historiataborRozmowa z Andrzejem Bacławskim, Prezesem Miejskiego Zakładu Komunikacji w Koszalinie

-Panie Prezesie, pod koniec ubiegłego roku MZK opracowało nowy plan dla kursów miejskich. Dokonano korekt, zmian tras i likwidacji kilku połączeń. Co może Pan na ten temat powiedzieć? Będzie lepiej i wygodniej?

- Istotnie, analiza taka została przeprowadzona, aby zoptymalizować działalność przewozową MZK, czyli po prostu by pasażerom naszych autobusów jeździło się lepiej i wygodniej. Na podstawie wyników badań, dokonano podziału linii komunikacji miejskiej w Koszalinie na trzy kategorie, w zależności od obłożenia autobusów. System obsługi komunikacyjnej Koszalina liniami autobusowymi stanowi w przedstawianej koncepcji 14 skategoryzowanych linii komunikacyjnych.

- A jakich linii to dotyczy w praktyce?
- Status linii podstawowych zaplanowano dla pięciu linii: nr 2, 6, 11, 14 i 16. Status linii uzupełniających zaplanowano dla pięciu linii: nr 4, 8, 10, 12 i 15. Pozostałym czterem liniom: nr 3, 9, 17 i 18 przyznano status linii marginalnych - z rozkładami jazdy dopasowanymi do indywidualnych potrzeb obsługiwanych obszarów. Przewidziano likwidację linii 13, która zostanie zastąpiona linią nr 8. Nie przewidujemy żadnych zmian w trasach linii nr: 2, 10, 11, 14, 15, 16 i 18, ale będą zmiany tras następujących linii: 3, 4, 6, 8, 9, 12, 17.
- Oczywiście, taki zakres zmian nie mógł obyć się bez szerokich konsultacji społecznych?
- Dokładnie tak. Poprzez swoją stronę internetową, facebook, lokalną prasę oraz zaproszenia pisemne, skierowane do wszystkich Rad Osiedli zachęcaliśmy do zapoznania się z koncepcją, oraz do nadsyłania uwag. Konsultacje społeczne trwały od 4 sierpnia do 14 listopada. W ramach konsultacji wpłynęło pięć propozycji od Rad Osiedli, oraz siedemnaście uwag od mieszkańców -w tym te, dotyczące połączeń realizowanych na życzenie pojedynczych osób.
- Więc jakie to były postulaty?
- Wnioskowano na przykład o wydłużenie linii nr 12 z Zagórzyna do Lubiatowa. Faktycznie , niektóre kursy linii nr 12 zostaną przedłużone do Lubiatowa. Nie można było jednak przystać na uruchomienie bezpośredniego połączenia z Osiedla Rokosowo do centrum handlowego Atrium, Wodnej Doliny i Cmentarza Komunalnego. Uruchomienie dodatkowej linii będzie generowało koszt rocznie około 2 mln zł, natomiast optymalizacja ma na celu wybór najlepszych rozwiązań w ramach posiadanych środków. Jednocześnie , trasa linii nr 9 zostanie skrócona do Seminarium.
- A co z pozostałymi liniami?
- Nastąpi zwiększenie częstotliwości linii nr 3 do wsi Niekłonice. Będzie też więcej autobusów linii nr 6 przez Osiedle Unii Europejskiej. W godzinach pomiędzy 6.15 a 17 .00 “szóstka” będzie kursowała co 15 minut. Ilość kursów na Osiedle Unii Europejskiej będzie uzależniona od zapotrzebowania. Linia nr 9 skierowana będzie do bezpośredniego połączenia Osiedla Północ/Bukowe ze Szpitalem Wojewódzkim przy ul. Chałubińskiego na wniosek mieszkańców. Linia nr 14 już teraz będzie obejmowała kurs ul. Kresowian z przystankiem przy Domu Pomocy Społecznej.
- Te rozwiązania z założenia mają kompleksowo zmodernizować rozkład liniii autobusowych. Ale co z przesiadkami? Coraz więcej osób korzysta z biletów czasowych.
- Pomyśleliśmy także o tym, bo zaprojektowany został rozkład jazdy dla całej sieci komunikacyjnej w Koszalinie, a nie dla pojedynczych linii. Synchronizacja wszystkich połączeń na przystankach węzłowych zapewni optymalne warunki podróżowania i przesiadek, więc nie powinno to budzić obaw mieszkańców.
- Czy MZK planuje przywrócenie całorocznych połączeń np do Mielna?
- Przywrócenia całorocznych połączeń autobusowych do Mielna, Świeszyna, Nowych Bielic nie będzie, ponieważ brak jest porozumień międzygminnych pomiędzy Gminą Miasto Koszalin, a gminami sąsiednimi. Gmina Miasto Koszalin nie może ponosić kosztów przejazdów ulgowych lub bezpłatnych mieszkańców innych gmin. Problem dojazdu mieszkańców sąsiednich gmin do Koszalina wróci na pewno po 1 stycznia 2017 roku.
- Na koniec proszę jeszcze powiedzieć kiedy zmiany wejdą w życie?
Zmiany tras linii oraz zmiany rozkładów jazdy planujemy wprowadzić z dniem 1 marca 2016 roku.

Rozmawiał:

Tomasz Wojciechowski

  • Picture7Picture7
  • Picture6Picture6
  • Picture5Picture5
  • Picture4Picture4
  • Picture3Picture3
  • Picture2Picture2
  • Picture1Picture1
  • historiataborhistoriatabor

Komentarze   

hubert
0 #2 hubert 2016-01-24 06:04
Moim zdaniem skrócenie linii nr 9 do seminarium to będzie katastrofa , wolał bym płacić więcej za bilet niż dochodzić do domu . I nie tylko ja tak uważam tylko całe moje sąsiedztwo.
Cytować
Maciek
0 #1 Maciek 2016-01-22 21:33
A mozna by bylo pomyslec na temat lini ktora by wiodla od cmentarza w kierunku bohaterow warszawy tak ludzie nie maja bezposrednich polaczen do pracy
Cytować

Dodaj Temat

 reklama balticbd

calidozaworarka

polanareklama1

 technikumwkarlinie1a

 

lechbudholenderska1

 

inwestbohwawy

banerekfotowoltaika210x240px3

 

 

balticinfopl

 

dermalogicalogo1


logonieruchomosci ew1

logopraxis

uniastrzelnicabanerek1pamprofil

 

4mobile

banerbogurscy
 banerek1
logo just
 
MAPA STRON I II
stat4u