7aMarta Pawelec jest dietetykiem. Od niedawna prowadzi w Koszalinie Poradnię Dietetyczną, służąc pomocą osobom chcącym zadbać o swoje zdrowie. Doradza, układa jadłospisy i edukuje najmłodszych. Opowiada nam o tym, czy jest zdrowe odżywianie.

- Z czym powinno się kojarzyć twoją Poradnię Dietetyczną?
- Zależy mi na tym, by ludzie kojarzyli mój gabinet z fachowością, odpowiednimi kwalifikacjami. Chciałabym, żeby kojarzyli mnie jako dobrego dietetyka. Poradnia Dietetyczna oferuje typowe poradnictwo żywieniowe - układanie zbilansowanych jadłospisów, pomoc w wyeliminowaniu tych pokarmów, które mogą wpływać na złe sapomoczucie, nadwyżkę kilogramów. Dodatkowo jako trener personalny pomagam w ułożeniu prostych ćwiczeń  - nawet takich, które można wykonywać w domu. Tak, by mój pacjent miał jak największą możliwość redukcji kilogramów. Bardzo skupiam się na dzieciach, jako dietetyk i pedagog  - wiem w jaki sposób nawiązać kontakt z dzieckiem, w jaki sposób przekonać go do zmiany nawyków.

Pomagam zatem rodzicom, którzy borykają się z problemem otyłości, lub typowym dzieckiem niejadkiem. Cieszy mnie sytuacja, gdy przedstawiam rodzinie pewne sugestie, o których nikt im wcześniej nie mówił,a po jakimś czasie okazuje się, ze działają.
- Na co kładziesz główny nacisk w relacji z pacjentami?
- Na pewno namawiam ich na zmianę swiadomości i nawyków żywieniowych - nie stosuje detoksów, diet poniżej 1000 kcal - bo ich efekt jest krótkotrwały. Zależy mi na tym, by moi pacjenci zdrowo utracili zbędne kilogramy i nie borykali się z efektem jo-jo, gdy stwierdzą, że odstawiają dietę. 

- Wspomniałaś o dietach. Czy istnieje coś takiego jak dieta-cud?

- Moim zdaniem takie pojęcie nie istnieje. Nie ma jednej diety działającej na wszystkich. Nie ma jednej złotej reguły, która odchudzi każdego. Każdy z nas jest inny, każdy ma inny organizm, inną przemianę materii, inny tryb życia. To co dobre dla mnie, niekoniecznie będzie dobre dla Ciebie. Dobierając dietę należy uwzględnić wiele czynników . Poza czynnikami typowo fizjologicznymi musimy brać pod uwagę aktywność fiyczną i jej rodzaj. Inaczej przecież musi odywiać się biegacz, inaczej kulturysta, a jeszcze inaczej pani pracująca w biurze. Nawet najbardziej popularne diety alternatywne - pomimo pewnych głównych założeń  - powinny być dopasowane do konkretnej osoby. Dieta cud, jeśli miałabym patrzeć na to w takich kategoriach, to indywidulanie zbilansowana dieta pod konkretną osobę. 

- Czy są jakieś przeciwwskazania do stosowania diety?

-Diety, jako zdrowe i zbilansowane jadłospisy - są dla każdego. Bo to nic innego jak zdrowe nawyki żywieniowe. Jeść zdrowo powinien każdy. Tym bardziej osoby, które borykają się z jakimiś schorzeniami powinny zadbać o prawidłową dietę. W społeczenstwie panuje przekonanie, ze dieta to nic innego jak ograniczanie jedzenia i wieczna głodówka. I niestety często można sie spotkać wlasnie z takimi przypadkami. Prawidłowa dieta to taka, która jest dopasowana zarówno do stylu zycia, jak również chorób lub schorzeń, na które cierpią pacjenci. To diety eliminacyjne. Z jadłospisu wyłącza się produkty niewskazane, które trzeba zastąpić innymi. Dietetyk ustalając dietę dla swojego pacjenta powinien zatem wiedzieć z kim ma doczynienia. Bo pomimo tego, że dieta jest dla każdego - to źle dobrana może wyrządzić krzywdę. 

- No dobrze, to jak powinno się zdrowo żyć i jeść?
- Przede wszystkim ruch - bieganie, siłownia, pływanie, ćwiczenia w domu, rower, czy nawet spacer. To podstawa. A później zdrowe nawyki żywieniowe. Bogate śniadania, które dają nam energii na cały dzień. Regularne spożywanie posiłków - nie doprowadzanie się do głodu. Brak podjadania. Próba wyeliminowania niezdrowego żywienia  - typu fast food, cieżkie, tłuste potrawy, przekąski typu chipsy, paluszki. Picie dużej ilości wody. Zdrowo żyć, to niekoniecznie bycie na diecie  - czasami warto wyeliminować kilka złych nawyków, by zauważycćpierwsze efekty. Zarówno w ubywających kilogramach, jak również w lepszym samopoczuciu. To co jemy, to nie tylko kilogramy  - to takze nasze zdrowie, nasz wygląd, życiowa energia i witalność. Warto się nad tym zastanowić, sięgając po kolejną niezdrową przekąskę. 

- Jak dbać o siebie zimą? I czy warto?
- Oczywiście, że warto. Inwestycja w swoje zdrowie, wygląd i dobre samopoczucie, to przecież najlepsza inwestycja. Jak to robić zimą? Podobnie jak latem. Zimą, jeśli chodzi o żywienie, można ewetualnie ograniczyć spożywanie nabiałów w wersji "surowej" - czyli nie poddanej obróbce cieplnej - zimne jogurty, serki, kefiry. Zbyt duża ilość tego typu produktów może zwiększać ryzyko łapania infekcji, powoduje ospałość i brak chęci do działania. Zimą warto pomyśleć o suplementacji witaminy D - która przenika przez skórę pod wpływem promieni słońca. I nie zapominać o aktywnosci fizycznej - jeśli nie na dworzu, bo za zimno - to w każdym mieście na pewno znajdzie jeden klub fitness, siłownia, może basen.

- Dietetyk chyba nie jest nudnym zawodem?

- Absolutnie nie. Każdy pacjent to inna historia. z tego też względu dobry dietetyk musi stale sie dokształcać, poszerzać wiedzę - a to sprawia, że nie można się nudzić. Dodatkowo, kontakt z innym człowiekiem to zdecydowany plus tej pracy. A świadomość, że twoja praca przysłuży sie temu, że inny człowiek coś osiągnie, zmieni swoje życie, będzie zdrowszy, silniejszy i ogólnie szczęśliwszy - to już największa satysfakcja! 

- Jak wygląda plan treningu, porad dietetycznych?

- Standardowo zaczynamy od porady dietetycznej . Dokonać należy dogłębnego wywiadu z pacjentem - co je, kiedy, w jakich godzinach, jakie to posiłki, czy i kiedy ćwiczy i jak ciężko. Dodatkowo trzeba dokonać dokładnych pomiarów- waga, wzrost, analiza składu ciała, obwody w talii, biodrach, klatce piersiowej, obwód ramienia. To pozwala na lepsze zapoznanie sie z problemem pacjenta. Na tej podstawie należy zaproponować zmiany, wyliczyć wszelkie wskaźniki niezbędne do zbilanowania diety, typu BMI, BMR i wprowadzić te zmiany w życie. Jeśli chodzi o trening, to należy wiedzieć kiedy  pacjent może ćwiczyć, czy są jakieś przeszkody zdrowotne. I brać pod uwagę jaki efekt pacjent chce osiagnąć. Czy chce schudnąć, przytyć, wysmuklić ciało, a może zwiększyć masę mięśniową?

- I co dzieje się dalej?

- Dopiero znając wszystkie te szczegóły można ułożyć prawidłową dietę i zaproponować plan treningowy. I nie należy zapominać o spotkaniach kontrolnych - w końcu pacjent musi czuć, że ktoś nad nim czuwa. Pamiętajmy, że nawet najlepszy dietetyk i najlepiej zbilansowana dieta nie pomoże, jesli nie będzie chęci, motywacji.

 

Rozmawiał: Tomasz Wojciechowski

Więcej o Poradni: tutaj.

Dodaj Temat

 baner eskimos balticinfo

 

 

ekosunreklama1a

 

PRAXISreklamalogo

 

logo 03baner

 

 

BANERTYSZKAM

 

 

37383535 1900590956653476 8181025753773637632 n

 

 

 

toplaserbaner

 

 edu4ujesien

 

reklamamchecinski1

 

e.sztorc.banner

   

lechbud3etap

 

 

psw

 

balticinfopl



 

 

 

 
 
 
 
MAPA STRON I II
stat4u