bartek1Rozmowa z Bartłomiejem Łańcuckim, współwłaścicielem firmy informatycznej MH.
- Jakie zmiany nastąpią w roku 2018 w kwestii RODO dla firm?
- RODO czyli Rozporządzenie Ogólne o Ochronie Danych niesie w 2018 roku wiele zmian. Przede wszystkim, pojawiają się nowe dane wrażliwe. Uregulowane zostaje przechowywanie danych biometrycznych oraz DNA. Następuje przeistoczenie ABI (Administrator Bezpieczeństwa Informacji) w IDO (Inspektor Danych Osobowych), który posiada dużo większe uprawnienia. Pojawia się nowy przepis, który dla mnie osobiście jest niezmiernie ważny, a jest to "Prawo do bycia zapomnianym." Wiele osób w sieci pozostawia swoje dane, czasami po to aby dostać rabat, czasami aby otrzymywać newsletter, jeszcze inni- aby móc publikować swoje prace, lub komunikować się ze znajomymi.

Firmy natomiast skrzętnie zbierają informacje, aby następnie profilować swoje oferty pod klienta. W tej chwili rezygnując z usług danego przedsiębiorstwa zazwyczaj dane pozostają w jego posiadaniu, nie są kasowane i mogą posłużyć do różnych celów. "Prawo do bycia zapomnianym" zagwarantuje, że nasze dane osobowe zostaną skasowane z bazy firm, jeśli złożymy taki wniosek. Ważną zmianą jest również to, że organizacja przetwarzająca dane po wykryciu naruszenia u siebie ochrony danych, będzie miała 72 godziny na poinformowanie o zaistniałym fakcie GIODO. Za poważne naruszenie bezpieczeństwa danych, przewidziane zostały kary finansowe. Nowością będzie również dokument „Oceny skutków dla ochrony danych”. Będzie to analiza skutków, jakie może spowodować naruszenie danych, aby odnajdywać i niwelować możliwość wystąpienia zagrożenia.
- Jak wspieracie swoich klientów w tych zmianach, jakie rozwiązania informatyczne polecacie?
- Praktycznie wszystkie firmy posiadają infrastrukturę IT. Służymy im konsultacjami, w jaki sposób już istniejący system przystosować do wymagań RODO. Rozbudzamy również w naszych klientach świadomość, jak ważna jest ochrona danych osobowych. Informujemy z czym może wiązać się włamanie do zasobów klienta i jakie konsekwencje może to powodować. Wielu z nich, niestety bagatelizuje ten problem, nie chroniąc komputerów gdzie znajdują się dane z Płatnika ZUS czy używając nieszyfrowanych połączeń w przeglądarkach internetowych, a dając za ich pomocą dostęp do danych pracowniczych, czy bazy klientów. Oferując nasze rozwiązania, dbamy aby oferowane oprogramowanie spełniało wysokie standardy bezpieczeństwa przynajmniej na dwóch poziomach zabezpieczeń.

Wdrażamy rozwiązania, które dopasowujemy do branży klienta, oraz do jego potrzeb. Współpracujemy z największymi producentami oprogramowania w Polsce przez co mamy pewność, że aplikacje dostarczane przez nas, będą rozwijane, oraz że będą spełniały bardzo wysokie kryteria, ustalone przez prawo. Naszym koronnym produktem jest zapewnienie naszym klientom bezpiecznej i szybkiej Internetowej Wymiany Dokumentów, poprzez szyfrowane kanały. Aby dokumenty pomiędzy oddziałami -lub pomiędzy klientem a obsługującym go biurem rachunkowym przesyłane były bez możliwości ich przechwycenia, odczytania, a co najważniejsze ,skutecznie dotarły do adresata.
- Czy firma informatyczna może być realnym partnerem dla firmy księgowej? W Jaki sposób?
- Firma informatyczna powinna być partnerem każdego przedsiębiorstwa, małego i dużego. Biura rachunkowe mogą z firmą informatyczną, taką jak MH zbudować efekt synergii poprzez wspólne działania. W takiej współpracy zawsze występują 3 strony: „Biuro” – „MH” – „Klient biura”, gdzie dążąc do jak najlepszego wykonania usługi dla klienta, biuro rachunkowe przy wsparciu MH wykorzystuje optymalne rozwiązania informatyczne, adekwatne do wykonywanych usług. Jest to typowy układ z modelu WIN-WIN-WIN. Elementem tego modelu jest edukacja, którą dajemy naszym klientom, którzy mogą uczyć swoich partnerów biznesowych i dawać im wartość dodaną oprócz wykonywania samej usługi.

- JPK dla firm sprawdza się w praktyce?

- W tym roku generowanie JPK wygląda już o wiele przejrzyściej i jaśniej niż przy pierwszych wdrożeniach. Nie jest to już nic nowego, ludzie obyli się z tematem, podchodzą do sprawy spokojnie i z rozsądkiem. Dlatego dziwi mnie to, że niektóre firmy próbują stosować marketing oparty na straszeniu i komunikowaniu, że w styczniu 2018r mikro firmy będą miały z powodu JPK duże problemy.

Prawdą jest, że na rynku pojawiło się bardzo dużo rozwiązań informatycznych, które rozwiązuje ten problem, ale rozwiązują go połowicznie. Jeżeli na problem popatrzymy szerzej, to dostrzeżemy drugie dno. Praktycznie każda mikro firma swoją księgowość deleguje do biura podatkowego. Jest to oczywiste i jak najbardziej słuszne. Obowiązek generowania i przesyłania do Urzędu Skarbowego JPK w takim przypadku spada na biuro podatkowe, co skutkuje tym że ewidencja sprzedaży musi być przez takie biuro prowadzona w sposób umożliwiający wygenerowanie takiego pliku. Jeżeli przedsiębiorca wystawia faktury ręcznie, taka księgowa nie może jak do tej pory zaksięgować przykładowo sprzedaży jednym dokumentem, ale musi rejestrować je pojedynczo. Spowoduje to znaczne wydłużenie czasu potrzebnej na obsługę takiego klienta, co w konsekwencji przełoży się na cenę za jaką biuro podatkowe będzie go obsługiwało. Dlatego warto wybrać rozwiązanie, które będzie rozwiązywało problemy dwustronnie. Większość biur podatkowych które znam, pracuje na systemie COMARCH OPTIMA. W takim przypadku wybierając oprogramowanie do wystawiania faktur ,jakim jest system mobilny ERP XT czy system stacjonarny COMARCH OPTIMA gwarantujemy sobie, oprócz łatwości wystawiania faktur oraz zgodność z przepisami prawa, również w pełni integralna wymianę dokumentów między naszą firmą a biurem podatkowym.
- Co oznacza wprowadzenie obowiązkowego Jednolitego Pliku Kontrolnego dla mikro firm w 2018 roku?
- Myślę, że przedsiębiorcy muszą zdać sobie sprawę z tego, że państwo polskie coraz skuteczniej i szybciej potrafi przeprowadzić kontrolę, oraz wykryć nieprawidłowości. Dane zbierane w plikach JPK dają szerokie pole do analizy przez zaawansowane algorytmy pracujące na rzecz Skarbu Państwa. W tej chwili kontrole krzyżowe odbywają się już w świecie wirtualnym, a nie rzeczywistym, co jest świadectwem naszych czasów. Dzięki wprowadzeniu obowiązku generowania pliku JPK_VAT znikną z rynku faktury wystawiane ręcznie, a największe problemy przewiduję u osób, które prowadzą firmę i nie korzystają z komputerów. Na szczęście rozwiązania takie jak ERP XT są przystosowane do pracy na tabletach czy smartfonach, co pozwala na wystawianie dokumentów sprzedaży praktycznie w każdym momencie. Myślę że ta zmiana przyniesie tylko korzyści dla mikro przedsiębiorców, ukazując nowe technologie, co może z kolei spowodować, że odkryją nowe zasoby i możliwości w swoich firmach. To z kolei spowoduje ich dynamiczny rozwój, czego im jak najbardziej życzę.

 

Rozmawiał: Tomasz Wojciechowski

Dodaj Temat

 

calidozaworarka

toplaserkoszalinlogo1

edu4youferie

reklamamchecinski1                                                

teproogłoszenieopracebalticinfo1

lechbudIIetap

logo.rgb

e.sztorc.banner

 

 

balticinfopl


logonieruchomosci ew1

 

4mobile

 
 
 
 
MAPA STRON I II
stat4u