W ramach konkursu Koszaliński Denar- Nagroda Gospodarcza Roku, oprócz tradycyjnych Denarów, kapituła Koszalińskiej Izby Przemysłowo- Handlowej, organizator konkursu, przyznaje jeden specjalny za tak zwane objawienie roku. Trafia on do firmy, która mimo że istnieje na rynku krótko, swoją działalnością wniosła powiew świeżości do biznesu. Takim „czarnym koniem” Denara okazała się Agencja 123Concept, aczkolwiek sam Denar był biały. O nagrodzie rozmawiamy z Krzysztofem Głowackim, właścicielem Agencji.
– Było zaskoczenie przyznaną nagrodą?
– Nagrody się nie spodziewałem, tym bardziej że nawet nie wiedziałem że jest taka kategoria jak objawienie roku. Moja firma powstala w czerwcu 2016 roku tak więc na gali obchodziłem rok jej istnienia. Jakby tak przesledzić ten rok to wokół projektów 123concept działo się dość sporo, może czasem więcej niż wokół firm dużo większych i dłużej działających na rynku.
Poza tym staram się podejmować różnego rodzaju wyzwania projektowe, których nikt dotąd w Koszalinie nie podejmował. Czasem sa one szybko podchwytywane przez media i sporo wokól nich zrobiło się szumu, stąd może ten rok tak wyglądał jak objawienie i stąd ta nagroda.
– Czym więc zajmuje się Agencja 123concept? Mieszkańcy Koszalina kojarzą ją głównie z FuckUp Nights.
– Agencja 123concept to zasadniczo agencja marketingowa z kreatywnym podejściem do działania. Tak się reklamujemy, ale to także agencja eventowa i firma doradcza działająca w sferze doradztwa kariery. Tych pól działania jak na mikro firmę jest sporo, dlatego juz rozpoczął się proces podziału firmy na działy m.in. 123expo (dzial dedykowany targom, a już wkrótce m.in. tragi Mama Tata Dziecko w Koszalinie), dział 123event – wydarzenie, koncerty, szkolenia konferencje, oraz 123consulting – doradztwo zawodowe i 123project- projekty marketingowe.
-Agencja działa w warunkach rynku, gdzie podobnych firm jest sporo. Jak chcecie podbić serca klientów?
– Jeśli sie nie ma wiary w powodzenie projektu, to zawsze jest trudno. Jak masz wiarę to nie szukasz trudności, utrudnień a rozwiązań. Może się tak zdarzyć że o takie rozwiązanie trudno w danej chwili, czy czasie ale nie wiązałbym tego z obecnymi realiami. W projektach bardziej walczę ze sobą z własnymi lękami, słabościami i ograniczeniami niż z zewnętrznymi uwarunkowaniami. Te zewnętrzne- o ile się je zdiagnozuje zawsze można jakoś ominąć.Gdy są nieprzewidywalne, to traktuje sie je jak pogodę. Na ta złą jak nie masz parasola to zmokniesz, jak masz to go w danej chwili uzywasz i w miarę przechodzisz suchą stopą. Ja tak staram się podchodzić do „trudności” w biznesie. Trzeba mieć przed nimi jakieś zabezpieczenie, które pomaga iść do przodu.
– Co może dać Agencji otrzymany Biały Denar?
– Dostać nagrodę to zawsze miłe uczucie, nawet gdyby nić konkretnego się z nią nie wiązało. Tu nagrodę przyznają inni przedsiębiorcy -a że działam w wiekszości przypadków w sektorze b2b tak więc taka nagroda może mnie wypromować w tych branżach, w których jeszcze o mojej firmie nie słyszano. Po otrzymaniu nagrody dostałem już 2 intratne zlecenia więc chyba Denara można w tym przypadku przeliczać na konkretne pieniądze. Nagrody, rankingi w życiu gospodarczym są jednak jakimś dobrem, o ile są przyznawane za konkretne osiągnięcia. Są sygnałem dla klientów, konkurencji, partnerów biznesowych, że z tą firmą może jednak należałoby wspołpracować czy się liczyć. Dostałem nagrodę, więc nie będę udawał że to nie jest fajna rzecz.
– Agencja 123concept to przede wszystkim kreatywność Czy Polacy są kreatywni?
– Co do kreatywności i Polaków to mimo, że pewnie w jakiś tam rankingach mamy niskie notowania, bo zgłaszamy mało patentów, wynalazków i innowacji to tu akurat rankingi takie nie odzwierciedlają całego potencjału naszego kraju. Jesteśmy bardzo kreatywni i potrafimy jak nikt inny z małych zasobów materiałowych i finansowych wyczarować rzeczy niesamowite. Myślę że trochę nasz potencjał obniżają polskie przywary narodowe, kłótliwość i nieustępliwość czasem brak otwartości. Kiedyś słyszałem takie powiedzonko krążące za granicą o Polakach : „oni są w stanie z 1000 dolarów pensji zaoszczędzić 1500. Jak oni to robią?”. Brak zasobów w ogóle sprzyja kreatywności. Wiem po sobie że zbyt duża liczba pomocy, narzędzi, dostępność środków rozleniwia i blokuje kreatywność. Paradoksalnie zbyt duża wiedza także, wolę żeby klient nie mówił mi wszystkiego dosłownie o danym projekcie i dał pole do wyobrażni. Wiedza to oczywiście dobra rzecz, chroni nas przed popełnianiem wciąż tych samych błędów ale w procesie kreatywnym blokady trzeba znosić. Potem jest czas na refleksje i urealnienie projektu.
Rozmawiał: Tomasz Wojciechowski