Kobiety powinny uczyć się rozumieć mężczyzn

beatawozniak1O rozwoju i pasji do życia rozmawiamy z Beatą Woźniak, trenerem umiejętności psychologicznych w biznesie, coachem.

– Coach, trener umiejętności, to dość szerokie pojęcia. Czym dokładnie się zajmujesz?

– Od 18 lat zajmuję się szkoleniami dla firm z zakresu umiejętności psychologicznych w biznesie, lub ujmując to inaczej – rozwijam kompetencje managerów w zakresie zarządzania zespołami. Wprowadzam także do firm systemowe procesy rozwojowe, począwszy od określenia kierunku rozwoju, poprzez wdrożenie, wsparcie, a na końcu ocenę efektów. Metody są zróżnicowane w zależności od etapu realizacji i są to: szkolenia, treningi, coaching, mentoring, doradztwo.

– Jakie cechy, predyspozycje zawodowe pomagają w wykonywaniu tej pracy?

– Kluczowe predyspozycje jakie mi pomagają to empatia, komunikatywność, otwartość. Jednak nie mniej znaczące są odwaga, dynamika, perswazja. Powyższe cechy są fundamentem na którym buduję warsztat. Natomiast niezwykle istotna dla przedsiębiorców jest wiedza, doświadczenie, praktyczne rozwiązania.
 Sądzisz że lepiej słuchać, czy mówić?

– Kiedyś koncentrowałam się bardziej na mówieniu. Jednak dużo mówiąc, nawet ciekawie i mądrze jestem zawsze obok relacji z drugim człowiekiem, przez co często się możemy minąć. Dzisiaj zdecydowanie zaczynam i bazuje na słuchaniu. Tylko wtedy mogę poznać czyjeś oczekiwania, potrzeby, poglądy, poznać potencjał, zrozumieć i pozwolić zaistnieć drugiej osobie w relacji. Jeśli w pełni słucham, to jednocześnie mówię tyle ile potrzebuje druga osoba. Słuchając wzbogacam się o czyjś świat.

– Czy kobiety potrafią zrozumieć mężczyzn i odwrotnie?

– Kobiety powinny uczyć się rozumieć mężczyzn, podobnie jak i mężczyźni kobiet. Wszyscy mamy tendencje do patrzenia na innych z własnej perspektywy i mierzenia ich własna skalą. W rozwoju robimy krok dalej, jeśli zaczynamy patrzeć z różnych perspektyw i rozumieć, że są różne skale, wartości, potrzeby. Ja dzięki mężczyznom we współpracy zawodowej wiele się nauczyłam, między innymi: jasnych i krótkich komunikatów, konkretności, zadaniowości. Myślę, że mężczyźni tez wiele się ode mnie nauczyli, chociażby tego, że w drodze do efektywności obok zadań idą relacje i emocje.

– Czy mężczyźni chętnie słuchają porad, doradztwa kobiety?

– Kobiety na ogół są bardziej otwarte na doradztwo, wsparcie i inne formy rozwojowe. Kobiety też reagują szybciej na problem, nie czekają aż dojdzie do poważnego kryzysu, ale wyłapują już pierwsze oznaki i szukają wsparcia. Mężczyźni mają tendencję najpierw samemu zmagać się wieloma sytuacjami. Choć ten mechanizm ostatnio się zmienia. W swoich działaniach zawodowych nigdy nie czułam się dyskryminowana jako kobieta, na ogół byłam oceniana pod katem merytorycznym, płeć nie miała tu znaczenia.

– Kobiecość i kariera – przeszkadza czy pomaga?

– Na ten temat są różne poglądy, najczęściej idące w kierunki, że sfera biznes nie powinna mieć związku z płcią. W połowie się z tym zgadzam, a w drugiej połowie nie. W biznesie liczy się efektywność, merytoryka, fachowość i szereg innych wyznaczników, które nie są zdeterminowane płcią. Jednak jestem kobietą, która poza merytorycznym umysłem posiada specyficzne zdolności dane kobietom i nie planuję się ich wyrzekać, ale absorbować. Jesteśmy całością i nie da się nas podzielić na kawałki potrzebne zawodowo i niepotrzebne. Kobiecość w biznesie to rozumienie emocji, abstrakcji, estetyka, relacyjność, czasem też trochę nerwów. Myślę, że sfera biznesu jest pełnią wtedy, kiedy następuje uzupełnianie się cech kobiecych z męskimi.

 

Rozmawiał: Tomasz Wojciechowski


Beata Woźniak – trener umiejętności psychologicznych w biznesie, coach.
Od osiemnastu lat zajmuję się coachingiem i szkoleniami dla firm i osób indywidualnych z zakresu psychologii w biznesie i rozwoju osobistym. Specjalizuje się w budowaniu relacji i zarządzaniu relacjami, inteligencją społeczną, rozwiązywaniu konfliktów i strategii negocjacyjnych, zarządzaniu zespołem, stresem i rozwojem człowieka w ujęciu holistycznym. Jestem praktykiem w zakresie zarządzania zespołem, prowadzenia negocjacji i facylitacji oraz wprowadzaniu innowacyjnych strategii w rozwoju potencjału ludzkiego.
Jej pasją jest człowiek i jego potencjał, dawanie ludziom skrzydeł i uczenie ich jak osiągać cel.

Registration disabled